A digitális kommunikáció eszközei

október 18, 2020
október 18, 2020 Molnar-Csaba

A digitális kommunikáció eszközei

Az interneten keresztül sokféle csatornán kommunikálhatunk a ránk kíváncsi emberekkel. Ebben a cikkben bemutatjuk azokat a legnépszerűbb platformokat, amiket használhatunk attól függően, hogy milyen célcsoportot kívánunk megcélozni és megszólítani digitális kommunikációnkkal.

Google hirdetések

Az Alphabet Inc. amerikai vállalat által birtokolt Google keresője a legáltalánosabb felület amit használni szoktunk. Nagyon sok funkció kapcsolódik hozzá, ide értve a különböző analitikai eszközöket is. Ezekkel viszonylag jól beállíthatóvá válik, hogy milyen profilú embereknek szeretnénk a hirdetéseinket megjeleníteni. Tehát ez a legáltalánosabb és az egyik legjobban személyre szabható felület.

Pozitívumok:
+ Még mindig meggyőző az emberek számára
+ Sokféle funkcióval rendelkezik

Negatívumok:
– Nagy versenyű termékek esetén drága lehet a hirdetés
– Fix budget nélkül, csak egyszeri hirdetésekkel nem lehet eredményeket elérni

Facebook 

A szintén amerikai alapítású Facebook is egy elég általános kommunikációs csatornává vált az elmúlt években és kitaszította monopol helyzetéből a korábban egyeduralkodó Google-t. Szintén rendelkezik perszonalizációs lehetőséggel, amikor a hirdetéseket kívánjuk igénybe venni. A különbség a vásárlási szokásokban rejlik. Amíg a Google egy komolyabb és megbízható érzetet ad, addig a Facebook már kevésbé tudja ezt elérni. Elég kommersszé vált az utóbbi 2-3 évben. Ez annak lehet köszönhető, hogy a posztok között számtalan hirdetés megjelenik a kínai kacat termékektől kezdve a nagy tömegű B2C reklámokig. A látogatókat nagy mennyiségben árasztják el reklámok és emiatt kevésbé figyelnek oda. Nem tulajdonítanak a reklámnak nagy bizalmat, hiszen bárki szerepelhet ott. Ellenpéldaként gondoljunk csak bele, hogy egy komoly szaklapban megjelenő hirdetés mennyivel nagyobb súlyt kap az elménkben, mint egy felvillanó banner a Facebookon. 

Ennek ellenére ha nagy tömegeknek szeretnénk hirdetni vagy időt, energiát és pénzt szánunk arra, hogy egy komoly, lojális követőtábort hozzunk létre és ezen keresztül szeretnénk kommunikálni, akkor erre lehetőség van.

Pozitívumok:
+ Könnyű hirdetési lehetőség
+ Nagy tömegeket lehet elérni

Negatívumok:
+ Kicsi a meggyőzőerő
+ Kommersz

Instagram

Az Instagramot a Facebook tulajdonolja és így hasonló is hozzá, de ezt már a nagy tömegek helyett a fiatalabb, 40 alatti közönség használja leggyakrabban. Kevesebb reklámot láthatunk itt és szórakoztatóbb a tartalom is (még nem látjuk az idősebb generáció által kedvelt “rózsás” és “jó reggelt barátaim” képeket, amikre a fiatal generációk egyáltalán nem kíváncsiak. A trendek azonban azt mutatják, hogy ezért ez is kezd felhígulni, de még használható csatorna, ha fancy márkát szeretnénk létrehozni.

Pozitívumok:
+ Még mindig fancy az emberek számára
+ Nincs túl nagy marketing zaj

Negatívumok:
– Kezd felhígulni

LinkedIn

Ezt az abszolút szakmai oldalt a Microsoft birtokolja. Itt a legdrágábbak a hirdetések és azokhoz az emberekhez juthatunk el, akik komoly döntéshozók, rendelkeznek vásárlóerővel. Nem véletlenül ők a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózata. Tibi bácsit a 3. számú szalag mellől ne is keressük, hiszen valószínűleg neki nincs LinkedIn oldala. Ezt akkor érdemes használnunk, ha komoly szakmai tartalmakat osztunk meg és nem kommersz árucikkekkel kereskedünk.

Pozitívumok:
+ Szakmai közönség
+ Jellemzően 25-60-as korosztály

Negatívumok:
– Nagyon drága hirdetések

Twitter

A Twittert az amerikai Twitter Inc. üzemelteti és Magyarországon kevésbé elterjedt, leginkább a nemzetközi környezetben használható. Mivel számunkra nem releváns, ezért erről több szót nem is írok.

Pozitívumok:
+ Nemzetközi

Negatívumok:
– Magyarországon nem használják tömegek

TikTok

A ByteDance kínai cég által fejlesztett TikTok mostanában a leginkább felkapott és trendi platform a közösségi médiában. Fialatos, kizárólag videós tartalom jellemzi. Ha valami menő dolgot szeretnénk reklámozni, akkor azt itt mindenképp meg kell mutatni. Kizárólag a fiatalabb generáció vagy a trendeket követők használják. Képes és szöveges tartalmakat nem lehet megjeleníteni az oldalon, csak videókat.

Pozitívumok:
+ Trendi
+ Fiatalabb közönség látogatja

Negatívumok:
– Kizárólag videós tartalom jelenhet meg

Youtube

Nem kell senkinek bemutatni, mindenki ismeri ezt a videó megosztó platformot. Újabban a Facebookhoz hasonlóan kezdik túl floodolni reklámokkal és kezdi elveszteni relevanciáját emiatt. A hirdetésblokkolók nagyon jól szűrik a reklámokat és aki picit is ért az informatikához megúszhatja a reklámok nézését. Emiatt leginkább olyan tömegekhez juthatunk el, akik nem képzettek ezen a téren.  

Pozitívumok:
+ Könnyű hirdetni
+ Jól személyre szabható a hirdetések megjelenítése 

Negatívumok:
– Nagyon sok reklám
– Reklámblokkolók kiszűrik a reklámokat

Twitch

Az Amazon által birtokolt Twitch a legújabb streaming irányt képviseli. Elsősorban eGaming streamelésre lett kialakítva, de egyre többen kezdik meglátni a lehetőséget a platformban. A jövőben várhatóan olyan irányokba fog tovább fejlődni, ami nem kizárólag az eGaming irányába mutat. Itt reklámozni nem lehet, kizárólag feliratkozókat gyűjteni. A bevételt az adás szerkesztői abból kapják, hogy egy részről a feliratkozások után pénzt kapnak a Twitchtől, másrészt pedig adományokat küldhetnek be a feliratkozók és a nézők is. Leginkább csak érdekességnek írtam ezt ide, illetve mivel a ClickOne is elkezdett kifejezetten eGaming marketinggel foglalkozni, érdekes lehet valakinek.

Hírlevél

Az eDM levelek marketingje jelentősen megváltozott. Régebben valamilyen módon hozzájutottak cégek/marketing ügynökségek a címlistákhoz és azokra elkezdték ömleszteni a kéretlen leveleket. Nem volt túl effektív, de olcsó volt és mivel nagy tömegben lehetett küldeni, az 0,1%-os konverziós arány meghozta azokat a bevételeket ami miatt érdemes volt alkalmazni ezt a módszert. Ez azonban megváltozott a GDPR bevezetésével és jelentős összegű büntetést kapnak azok, aki folytatják a régi módszert. Ma két út járható:

a) Céges adatbázisokból megpróbálunk olyan címekre kiküldeni amelyekben nem szerepel személyes adat, ezek jellemzően az info@, office@ stb. Ezeket a címeket azonban már a komolyabb hírlevél kiküldő rendszerek nem szeretik és ha túl sok ilyen szerepel az adatbázisunkban, valamilyen büntetést kapunk.

b) Elkezdjük a weboldalunkat és a többi kommunikációs csatornánkat arra kihegyezni, hogy releváns érdeklődéssel bíró emberek feliratkozzanak.

Mi a megoldás?

Elsődleges szempont, hogy digitális kommunikációnkban ne legyünk lusták és sablonosak. Hozzunk létre olyan érdekes tartalmakat, amikkel felkeltjük az emberek érdeklődését, legyen szó szöveges, képes vagy videós tartalmakról. 

Ha ezzel megvagyunk, akkor válasszuk ki azokat a felületeket, ahol a leginkább valószínű, hogy ügyfeleink ránk találnak. Próbáljuk meg profilozni a vásárlóinkat és ezt figyelembe véve válasszunk felületet.

Alakítsunk ki egy fenntartható marketing budget-et, amit minden hónapban rászánunk arra, hogy kommunikálhassuk üzenetünket az új látogatókkal.

, , ,

Vélemény, hozzászólás?

Contact

Vedd fel velünk a kapcsolatot

Megvalósítandó projekteddel kapcsolatban várjuk megkeresésedet.

Beszéljünk a projektedről

Egy finom kávé mellett tanácsadással segítünk, hogy milyen irányba induljon el digitális kommunikációd.

Digitális kivitelezés

Már tudod, hogy mit szeretnél és szükséged van fejlesztőcsapatra, akkor állunk rendelkezésedre.

Optimalizálás

Felmérjük és újraértékeljük jelenlegi megoldásaidat és segítünk kihozni belőlük a legjobb eredményt.

TEL: +36 20 3434 010

Contact