Mitől jó vagy rossz egy weboldal?
A webdesign szó hallatán elsőre arra gondolunk, hogy ez a külső megjelenést takarja és hogy ez tetszik-e az embereknek vagy sem. Az igazság az, hogy a külső nem úgy fontos a weboldal esetében, mit gondolnánk. Az egyéni, szubjektív megítélés nem mérhető, így objektív szempontokat vizsgálunk annak eldöntésére, hogy jó vagy rossz-e egy weboldal.
Megfelel-e a kitűzött céloknak?
A design is egy kommunikációs forma és csak kisebb mértékben művészet. A webdesignnak célja van, mégpedig az, hogy eladják a szolgáltatást vagy terméket. Természetesen bizonyos esetekben fontos, hogy művészi design szülessen, de ennek is a kitűzött célokat kell szolgálnia.
A tetszetős design önmagában még nem tölt be feladatot, attól önmagában még nem lesz sikeres egy oldal, hogy szép. A designnal egy eredményt és célt kell elérni. Ezért fontos, hogy még a weboldal elkészítése előtt egy pontos célt határozzunk meg. Tisztában kell lenni, hogy eladásra, bemutatásra, szórakoztatásra akarjuk-e használni. Tehát annál hatékonyabb lesz a desig, minél tisztábban meghatározásra kerül a cél.
Az egyértelmű üzenet átadása
A design azaz a megjelenés szerkezetének célja, hogy üzenetet jutasson el a látogatónak. Ha ránézel egy weboldalra kérdezd meg magadtól, hogy teljesen világos-e az információ egy olyan user számára, aki először jár az oldalon? Az egyszerű UI lényege, hogy a látogatót nem kényszeríthetjük gondolkodásra, ösztönösen, intuitív módon kell kezelnie a weboldalt, mint ha már párszor meglátogatta volna. Ez bizalmat kelt az emberekben és növeli a konverzió mértékét, tehát jó.
A legfontosabb tartalom kiemelése
Ahogy a hétköznapi kommunikációban amikor a legfontosabb eseményeket/dolgokat mondjuk el barátainknak, úgy a weboldal kommunikációjában is ezt a logikát kell követni. Ki kell emelni a legfontosabb elemeket. A legfontosabb információk és funkciók amelyek elengedhetetlenek az üzenet továbbításához kerüljenek legfelülre, kiemelve, hogy a látogató egyből észrevehesse azt. Ennél kicsit kevésbé kiemelve kell megjeleníteni a kiegészítő információkat, amik segítenek megérteni a felhasználó számára, hogy mit miért kell tennie vagy tovább finomítják a fő mondanivalót. Ezalatt vagy aloldalakon megjelenítve jöhetnek a legkevésbé releváns és fontos kommunikációs elemek, amik jó ha megtalálhatóak az oldalon. Minél inkább egyértelmű logikát használunk, annál sikeresebb lesz a weboldal és a digitális kommunikáció.
Érd el a célközönségedet
Már az elején át kell gondolni, hogy kik lesznek a weboldal felhasználói és ehhez kell igazodni. Tisztában kell lenni a célközönség szokásaival, mindennapi rutinjaival, speciális igényeivel és ki kell szolgálni ezeket. Ha például a weboldal az idősebb generációnak szól, akkor nagyobb betűkkel, egyszerűbb leírásokkal kell dolgozni. Az a fontos, hogy megértsük mit szeretne a felhasználó és tegyük azért, hogy ezeket meg is kapja a weboldalon.
Mire figyeljünk?
A nehezen használható weboldal, rossz kommunikációs tartalom struktúra és technikai hibák (például: nem illeszkedik a weboldal a kisebb kijelzővel felszerelt okoskészülékekhez), mind mind olyan hibák, amik egyből szemet szúrnak a felhasználónak. Természetes, hogy egy jól felépített weboldal elnyeri a látogatók tetszését amellett, hogy illeszkedik az adott vállalkozás más marketing és PR elemeihez. Ha még nincs arculati kézikönyv, marketing és design terv, ezeknek az eszközöknek a megalkotását érdemes szakemberre bízni, aki megvizsgálva ezeket a szempontokat elkészíti a sorvezetőt a későbbi kommunikációnkhoz. Érdemes pszichológiai trükköket is alkalmazni, amik komoly százalékokkal tudják megdobni az online értékesítést.
Molnár Csaba